Sosiaalisen median palveluja ei voi kutsua enää ohimeneviksi trendeiksi. Nykyiset sosiaalisen median palvelut ovat ilmiöitä, joihin myös yritysten kannattaa lähteä rohkeasti mukaan.
Sosiaalisen median ratkaisuille on ominaista niiden nopea kehittyminen sekä muuttuminen, ja tämän vuoksi ihmisille syntyy harhaanjohtavia mielipiteitä ja ajatuksia palveluista. Alle on listattu viisi yritysten harhakuvaa sosiaalisesta mediasta:
- ”Asiakkaani eivät ole sosiaalisessa mediassa.” Socialbakersin mukaan Facebookissa on suomalaisia jo yli 2,1 miljoonaa, eli lähes 41% kaikista suomalaisista. Asiakkaat ovat siis jo todennäköisesti sosiaalisen median käyttäjiä, joten yritysten tulee vain löytää heidät.
- ”Facebook on ainoa sosiaalisen median palvelu, jota me tarvitsemme.” Facebook on tehokas alusta erityisesti kuluttajakauppaan keskittyville yrityksille. LinkedInin avulla yritykset saavuttavat ammattimaisempaa näkyvyyttä uusien työntekijöiden hankkimiseen ja yritysten väliseen yhteistyöhön liittyen. Twitter kasvaa myös hurjaa vauhtia, tällä hetkellä 11 uuden tilin sekuntivauhdilla. Myös Foursquare, Google+, Tumblr, Instagram ja Pinterest ovat kasvavia some-palveluja. Älä siis tyydy vain yhteen sosiaalisen median kanavaan.
- ”En hyödy palveluista, jos minulla ei ole tuhansia seuraajia.” Vaikka tavoitteena onkin saavuttaa paljon seuraajia ja tykkääjiä, laatu korvaa kuitenkin aina määrän. Esimerkiksi 100 Facebook-tykkääjää, jotka ovat potentiaalisia maksavia asiakkaita, ovat laadukkaampia tykkääjiä kuin 1000 tykkääjää, jotka eivät ole kiinnostuneita aidosti tuotteistasi tai palveluistasi.
- ”Asiakkaamme puhuvat meistä sosiaalisessa mediassa ilman meitä, joten meidän ei tarvitse luoda keskustelua.” Aktiivisesti keskusteluihin osallistuvat tykkääjät ja seuraajat ovat erittäin arvokkaita yritykselle. Yrityksen tulee kuitenkin itse hallita keskusteluja. Keskusteluissa tulee olla mukana, jotta yritys voi vastata kritiikkiin ja toimia brändinsä mukaisesti.
- ”Emme tarvitse sosiaalisen median strategiaa.” Useat yritykset eivät pidä sosiaalisen median palveluissa mukanaoloa kovinkaan tärkeänä osana toimintaansa. Saavuttaakseen suurimman hyödyn sosiaalisessa mediassa yrityksen tulee olla johdonmukainen rakentamalla itselleen pitkän aikavälin strategia. Ilman systemaattista strategiaa yrityksen läsnäolo sosiaalisessa mediassa hankaloituu varsinkin silloin, mikäli yrityksen some-viestinnästä vastaa useampi henkilö.
Kuva: Gizmaestro.com Twitter statistics 2012