Facebookin mainonnan ohjeistukset ovat vielä monille suomalaisille yrityksille epäselviä, ja suuri osa Facebookissa järjestettävistä kilpailuista ja arvonnoista eivät noudata Facebookin laatimaa Promotion Guidelines –ohjeistusta. Facebook on julkaissut nyt ohjeistukset myös suomeksi, joten tietoisuus Facebookin säännöistä tulisi levitä helpommin. Ohjeet ovat luettavissa suomeksi linkin takaa, mikäli käytät Facebookia suomen kielellä.
Miksi niin monet Facebook-sivut sitten jatkuvasti rikkovat kilpailusäännöksiä? Usein kilpailun järjestäjät eivät ehkä ole tietoisia säännöistä, tai heillä ei ole resursseja luoda sovellusta kilpailulleen. Facebookin säännökset kieltävät esimerkiksi seuraavanlaiset kilpailut ja arvonnat:
• Tykkää Facebook-sivustamme, ja kun saavutamme X-määrän faneja, arvomme tykkääjien kesken palkinnon
• Jaa tämä kuva/päivitys, ja osallistut arvontaan
• Lähetä kuva/video seinällemme, ja paras voittaa palkinnon
Kilpailut ja arvonnat, jotka siis vaativat fania jakamaan jotain omalla Facebookin seinällä, ovat vastoin Facebookin sääntöjä. Kilpailut, jotka ovat toteutettu sovellusten avulla, eivät taas ole millään tavalla yhteydessä Facebookin omiin toiminnallisuuksiin ja näin täysin sääntöjen mukaisia.
Kilpailun järjestäjät eivät saa julistaa voittajaa Facebookin seinällä tai viestillä. Kilpailun järjestäjien tulisi siis saada kilpailun yhteydessä jokaiselta kilpailuun osallistujalta sähköpostiosoite tai puhelinnumero, jotta voittajaan saadaan otettua yhteyttä kilpailun päätyttyä.
Facebook on ilmoittanut, että mikäli kilpailut eivät noudata ohjeistuksia, heillä on täysi oikeus sulkea sääntöjä rikkovia sivuja.
Riskinä sääntöjen rikkomisessa on, että yritys menettää kaikki faninsa Facebookissa. Sääntöjen noudattamatta jättäminen antaa yrityksestä myös epäammattimaisen sekä epäluotettavan kuvan. Olemme huomanneet, että useat yrittäjät perustelevat sääntöjen rikkomista joko tietämättömyydellä tai sillä, että ”muutkin sitä tekevät”. Tämä ei kuitenkaan ole yhtään sen hyväksyttävämpää toimintaa.
Lue lisää sosiaalisen median koulutuksistamme:
ebrand Suomi – Sosiaalisen median koulutus ja konsultointi
Lue lisää Facebook-kipailuistamme:
ebrand Suomi – Facebook-kilpailut
Lue lisää muualta:
http://super-lucky.blogspot.com/2011/07/running-facebook-competition-without.html
http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php
// Juha Huovinen & Jukka Weissenfelt
Julkaistu: 27.2.2012