Yrityksen Facebook-sivut ovat pystyssä, ja päivityksiä sataa tasaisen tappavaan tahtiin. Suuret odotukset vaihtuvat turhautumisen tunteeseen kun tulosta ei vaan ala tulla. Oletko sortunut seuraaviin hyvin yleisiin virheisiin?
Lyhytkatseisuus
Usein sosiaalisen median hyödyntämisen odotetaan tuovan pikaisia tuloksia. Alkuinnostuksen jälkeen huomataan, että odotukset nopeasta kasvusta eivät ole toteutuneet. Hyvä alku tyssää kiinnostuksen lopahtamiseen, ja säännölliset päivitykset ja vuorovaikutus yleisön kanssa jäävät vähäiseksi. Sosiaalinen media ei ole mitään pikajuoksua, vaan siihen tulee sitoutua pidemmäksi ajaksi. Älä siis luovu toivosta jos kanavan kasvu on hidasta. Jatka hyviä päivityksiä ja sijoita myös rahaa mainostamiseen, jotta potentiaaliset asiakkaat löytävät luoksesi.
Tarvittavien resurssien aliarviointi
Facebook mielletään usein ilmaiseksi mediaksi, eikä siihen haluta laittaa rahaa. Ilmaista näkyvyyttä saa kyllä vieläkin, mutta sen määrä on laskenut Facebookin tekemien algoritmimuutosten takia. Nykypäivänä sivuston viesti saavuttaakin keskimäärin 11 % seuraajistaan, riippuen viestin sisällöstä ja sen saamasta huomiosta.
On edelleenkin mahdollista saavuttaa orgaanista kasvua, mutta suuren näkyvyyden saavuttaminen vaatii yleensä rahallisia panostuksia. Varaa siis tarpeeksi resursseja sosiaalisen strategian toteutukseen. Resursoi myös Facebook-markkinointiin käytettävä aika!
Liikaa puhumista, liian vähän kuuntelua
Sosiaalisen median ytimessä ovat yhteyksien luominen ja ylläpitäminen. Aivan kuten oikeassakin maailmassa, jos puhut pelkästään itsestäsi, vieraannutat ihmisiä ympärilläsi. Seuraajat eivät halua pelkkää ”mainosrummutusta”, sillä sitä he saavat aivan tarpeeksi muiden medioiden kautta.
Parhaimmat brändit käyttävät suurimman osan ajastaan luomalla yleisölleen kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä. Vain 20-30 % päivityksistä kertoo suoraa tietoa heidän tuotteista ja palveluistaan. Varsinkin sosiaalisessa mediassa kuuntelu on tärkeää, joten käytä siihen aikaa yhtä paljon kuin puhumiseen. Muista myös vastata viesteihin, sillä negatiivisen palautteen voit hyvällä vastauksella kääntää eduksesi!
Keskittyminen pelkästään tykkääjien määrään
Sivutykkäykset ovat äärimmäisen tärkeitä, siitä ei mihinkään pääse. Mitä enemmän tykkääjiä sivulla on, sitä suuremman yleisön viestit tavoittavat. Tykkääjien määrän lisäksi kannattaa kuitenkin keskittyä myös laatuun. Tärkeintä on tavoittaa oikea yleisö, ja pitää heidät sitoutuneina sivustoon. Jos tämä yleisö tykkää, kommentoi ja jakaa päivityksiäsi säännöllisesti, näkyy viestisi myös heidän lähipiirilleen.
Älä missään nimessä osta tykkäyksiä. Useat sivustot myyvät tykkäyksiä suurinakin paketteina, mutta niistä ei ole käytännössä mitään hyötyä. Suuri tykkäysmäärä näyttää kyllä kieltämättä hienolta, mutta on erittäin epätodennäköistä että ostetut tykkäykset antavat minkäänlaista hyötyä yrityksellesi. Suurin osa tykkääjistä on tietokoneohjelmalla luotuja botteja. Vaikka osa tykkääjistä olisikin oikeita ihmisiä, he eivät todennäköisesti omaa minkäänlaista kiinnostusta sinua kohtaan. Ostetut tykkääjät tuskin osallistuvat kommentointiin tai viestien tykkäykseen millään tavalla, joten sivustoosi sitoutuneiden käyttäjien osuus pienenee. Samalla vähenee myös omien viestiesi näkyminen oikeiden tykkääjiesi uutisvirrassa.
Kävijätietojen laiminlyönti
Facebook-sivuston kävijätiedot tarjoavat paljon hyödyllistä tietoa, jota on suorastaan typerää olla käyttämättä. Tilastoja kannattaa tarkkailla säännöllisesti, sillä niiden avulla saat kattavan yleiskuvan sivusi tilanteesta. Kävijätietoja analysoimalla näet selkeästi, miten yleisö aktivoituu aina päivityksen tehdessäsi. Tarkkailemalla julkaisujesi saamaa vastaanottoa voit luoda lisää sellaisia julkaisuja, jotka kohderyhmäsi kokee kiinnostavaksi. Voit myös selvittää, milloin yleisösi on Facebookissa ja ajoittaa julkaisusi ajoille, joina todennäköisimmin tavoitat eniten ihmisiä. Tutkimusten mukaan perjantain tilapäivitykset menestyvät parhaiten, kun taas sunnuntain päivitykset saavat vähiten huomiota. Löydä oma julkaisurytmisi!
http://mashable.com/2014/07/31/marketing-mistakes/?utm_cid=mash-com-Tw-bus-link
http://www.businessinsider.com/social-media-mistakes-you-may-be-making-2014-7?op=1
http://mashable.com/2012/06/07/facebook-marketing-mistakes/
http://blog.wishpond.com/post/74838341062/facebook-like-building-mistakes-i-see-businesses-make
Julkaistu: 20.8.2014