Perjantai 10.6.2011 käynnistyi osaltani jännittävästi. Ensimmäiseksi vuorossa oli graduni esitys Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. Graduesityksen jälkeen suuntasin kohti Oulun lentokenttää. Tarkoituksena oli lähteä kohti Helsinki-Vantaata ja #SomeTime2011 -tapahtumaa Blue1:sen koneella klo 11.35, lennolla KF214. No kaikki ei mennyt ihan kuin Strömssöössä. Saapuessani paikalle lennon kuulutettiin olevan puoli tuntia myöhässä. Jatkoa oli luvassa. Tämän jälkeen lentoa lykättiin useaan otteeseen ja syyksi kerrottiin Trafin ja Finavian tekemät määräaikaistarkistukset. Tarkistuksissa koneesta löydettiin varapoistumistien edestä palanut lamppu, joka johti ensin yli kuuden tunnin lykkäykseen. Noin puoli kuuden aikaan illalla (!) saimme tiedon, että lento on kokonaan peruttu ja matkustajat pääsisivät Finnairin koneeseen, joka lähtee klo 18.35.
Niinhnän siinä kävi, että vain osa pääsi Finnairin koneeseen ja osa – minä mukaan lukien – ”joutui” menemään Blue1:sen lennolle, jonka myös piti lähteä klo 18.35. No, taaskaan asiat eivät menneet kuten oli kirjoitettu. Blue1:sen kone oli yli tunnin myöhässä – Finnairin kone lähti ajallaan. Loppujen lopuksi olin Espoon Tapiolassa majapaikassani noin klo 22, noin kahdeksan tuntia myöhässä. Eli en ehtinyt perjantain SomeTime2011 –tapahtumaan laisinkaan.
Näin sosiaalisen median kuluttajana kritisoin Blue1:sen tiedotusta Oulun lentokentällä. Kuulutuksia tuli todella harvoin ja myöhästymisen syytä ei kerrottu selkeästi. Syy paljastui lähinnä kentän henkilökunnan radiopuhelimista tulevista viesteistä. Missä on 2010-luvun avoimuus? Onko mahdoton idea kehittää lentokoneyhtiöiden viestintää avoimempaan suuntaan? Missä on @Blue1Oulu –twitter käyttäjä? Kaleva uutisoi asiasta myöhemmin http://www.kaleva.fi/uutiset/palanut-merkkivalo-peruutti-blue-n-lennon-helsinkiin/902597.
Päivä 2. Oli sitten aivan erillainen 🙂Perjantai 10.6.2011 käynnistyi osaltani jännittävästi. Ensimmäiseksi vuorossa oli graduni esitys Oulun yliopiston tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. Graduesityksen jälkeen suuntasin kohti Oulun lentokenttää. Tarkoituksena oli lähteä kohti Helsinki-Vantaata ja #SomeTime2011 -tapahtumaa Blue1:sen koneella klo 11.35, lennolla KF214. No kaikki ei mennyt ihan kuin Strömssöössä. Saapuessani paikalle lennon kuulutettiin olevan puoli tuntia myöhässä. Jatkoa oli luvassa. Tämän jälkeen lentoa lykättiin useaan otteeseen ja syyksi kerrottiin Trafin ja Finavian tekemät määräaikaistarkistukset. Tarkistuksissa koneesta löydettiin varapoistumistien edestä palanut lamppu, joka johti ensin yli kuuden tunnin lykkäykseen. Noin puoli kuuden aikaan illalla (!) saimme tiedon, että lento on kokonaan peruttu ja matkustajat pääsisivät Finnairin koneeseen, joka lähtee klo 18.35.
Niinhnän siinä kävi, että vain osa pääsi Finnairin koneeseen ja osa – minä mukaan lukien – ”joutui” menemään Blue1:sen lennolle, jonka myös piti lähteä klo 18.35. No, taaskaan asiat eivät menneet kuten oli kirjoitettu. Blue1:sen kone oli yli tunnin myöhässä – Finnairin kone lähti ajallaan. Loppujen lopuksi olin Espoon Tapiolassa majapaikassani noin klo 22, noin kahdeksan tuntia myöhässä. Eli en ehtinyt perjantain SomeTime2011 –tapahtumaan laisinkaan.
Näin sosiaalisen median kuluttajana kritisoin Blue1:sen tiedotusta Oulun lentokentällä. Kuulutuksia tuli todella harvoin ja myöhästymisen syytä ei kerrottu selkeästi. Syy paljastui lähinnä kentän henkilökunnan radiopuhelimista tulevista viesteistä. Missä on 2010-luvun avoimuus? Onko mahdoton idea kehittää lentokoneyhtiöiden viestintää avoimempaan suuntaan? Missä on @Blue1Oulu –twitter käyttäjä? Kaleva uutisoi asiasta myöhemmin http://www.kaleva.fi/uutiset/palanut-merkkivalo-peruutti-blue-n-lennon-helsinkiin/902597.
Päivä 2. Oli sitten aivan erillainen 🙂
Julkaistu: 14.6.2011