Myös Suomessa. Facebook toi Places (Paikat) -palvelunsa viime viikolla myös Suomeen.Nyt käyttäjät voivat merkata itsensä tunnettuihin paikkoihin, joko Android- tai iPhone -puhelimilla. Places -sivuston voi myös yhdistää yrityksen Facebook -sivustoon, kuten mekin heti etunenässä teimme (http://www.facebook.com/ebrand.fi).
Vaalit tulevat kohta. Yle uutisoi [1], että ”sosiaalinen media on uusi vaaliase”. Tästäkin huolimatta uutiskuvissa näkyy vain kansanedustajaehdokkaita toreilla jakamassa tylsiä ja värittömiä esitteitä. Ehkä tämä on ajan kuva Suomessa, mene ja tiedä.
Miten yrityksien pitäisi mitata suoraan sosiaalisesta mediasta saatavia hyötyjä? Somemonitorin Harri Rauhanummi [2] uutisoi tunnetun kansainvälisen mainostoimiston DDB:n artikkelin pohjalta, kuinka sosiaalinen media ei ole pystynyt lunastamaan lupauksiaan markkinoinnin tehokkuudesta. Ehkä yrityksien lähestymistapa on ollut väärä? Sosiaalinen media ei ole ”vanhan” markkinointiviestinnän tavoin yksisuuntaista monologia. Kyseessä tulisi olla avoin, keskusteleva ja osallistumista vaativa media. Tämä lienee se suurin sudenkuoppa yrityksien parissa. Kuuntele, keskustele ja ole avoin, älä sensuroi tai huuda omaa sanomaasi – kukaan ei sitä kuuntele. Tosiaan, someen on myös olemassa ROI-laskureita ja vastaavia työkaluja, hyötyjä pitää tietysti myös mitata – rahallisesti.
Miksi B2B-yrityksien tai teknologiateollisuuden edustajien tulisi hyväksikäyttää sosiaalista mediaa? Avainasemassa ovat kilpailukyky, erottautuminen ja verkostoituminen. B2B-sektorilla unohdetaan helposti, että ostopäätösprosessin tekijät ovat ihmisiä. Verkostoituminen, läsnäolo ja keskustelu eri tahojen, eri ihmisten kanssa on tähän perustaen hyödyllistä, jopa välttämätöntä. Väitän, että millään yrityksellä ei mene tällä hetkellä niin hyvin, että heidän ei tulisi kartoittaa uusia kumppanuuksia ja asiakkuuksia tuleviksi vuosiksi. Intosome [3] kuuluttaa sosiaalisen median hyödyntämisen sijasta yritysten yhteisöllistymistä. Yhteisölliset yritykset – mitä ne ovat? Mielestäni yhteisöllinen yritys on avoin, helposti lähestyttävä ja asiakasta aidosti kuunteleva ja huomioiva yritys. Tällainen yritys hyväksikäyttää nopeita, lähes reaaliaikaisia sähköisiä palveluita, kuten sosiaalista mediaa, asiakaspalveluun ja uutisointiin. Yhteisöllisellä yrityksellä on käytännössä oma verkko-ekosysteemi, jossa pieni pala yrityksen voimavaroista ja brändistä on luovutettu yhteisön käyttöön.
Mielipiteitä tai kommentteja? Sana on vapaa.
[1] http://yle.fi/alueet/vaalipiirit/pirkanmaa/2011/03/sosiaalinen_media_on_uusi_vaaliase_2398338.html
[2] http://www.somemonitor.com/blogi/aika-uudelle-lahestymistavalle-sosiaaliseen-mediaan.html
Julkaistu: 9.3.2011