Sosiaalisen median tulee ratkaista kaikki liiketoimintaan liittyvät ongelmat. Sen tulee tuottaa moninkertaisesti lisää rahaa ilman työpanosta tai rahallista panostusta. Pitääkö tämä paikkaansa? Ei ehkä kuitenkaan. Mikäli olet aktivoitunut yrityksen nimissä useisiin sosiaalisen median palveluihin eikä mitään ole vielä tapahtunut, niin tässä muutamia vinkkejä, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Osta, osta, osta! Jos yrityksen sosiaalisen median strategia on vain omien tuotteiden tai palveluiden markkinointia, niin mennään vauhdilla väärään suuntaan. Et voi aktivoitua sosiaalisen median kanavissa ja sitten käyttää niitä ainoastaan markkinointikanavana. Sosiaalista mediaa voi käyttää markkinointiin ja sen avulla on mahdollista saada myyntiä, mutta kaikki sosiaaliseen mediaan tuotettu materiaali ei voi olla markkinointia. Sosiaalisessa mediassa keskustelujen ja asiakaspalvelun avulla on mahdollista sitouttaa ihmiset yritykseen ja kasvattaa näin luottamusta.
Kuka viesteihin vastaa? Saako sosiaalisesta mediasta vastauksia kysymyksiin? Ihmiset, jotka lähettävät yritykselle viestejä sosiaalisen median kautta, haluavat oikean ihmisen vastaavan heidän viestiinsä. Vältä siis automaattisia vastausviestejä ja tuo mieluummin vastauksiisi mukaan persoonallisuutta.
Kuinka usein pitää päivittää? Kaikki sosiaalisen median kanavat ovat hyödyttömiä, mikäli niihin ei tuoteta sisältöä ja niitä ei päivitetä. Yritys ei voi odottaa saavansa uusia tykkääjiä, seuraajia tai asiakkaita somen kautta, mikäli kukaan ei tiedä yrityksen olemassaolosta sosiaalisessa median kanavissa. Aktiivinen päivitystiheys ja laadukas sisältö toimivat yhdessä varmasti!
Kysy, kuuntele ja keskustele. Sosiaalista mediaa ei turhaan kutsuta sosiaaliseksi: tavoitteena on keskustella ja olla vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Yritysten kannattaa pyrkiä hyödyntämään sosiaaliset mahdollisuudet mahdollisimman hyvin, sillä asiakkailla tai tuotteiden käyttäjillä on usein sanottavaa, josta voi myös ottaa oppia ja näin parantaa omaa toimintaansa. Sosiaalisen median voi saada uusia ideoita kysymällä mielipiteitä tuotteiden tai palveluiden oikeilta käyttäjiltä.
Muista pitkäjänteisyys. Kaikki yritykset aloittavat jossain vaiheessa tyhjästä. Kun yritys aloittaa sosiaalisessa mediassa, sen seuraajat ja tykkääjät olettavat, että yritys on tullut someen pysyvästi. Alku on aina vaikein, mutta pitkäjänteisellä otteella sosiaalisen median kautta saa varmasti kasvatettua tietoisuutta ja luottamusta.
Lähteet: http://socialmediatoday.com, http://socialmediab2b.com, http://thesocialskinny.com, http://www.kirfan.com
Julkaistu: 22.1.2013