Ajankohtaista

Brändin hallinta verkossa

Kirjoittaja: Jukka Weissenfelt

Miten voit hallita verkossa leviäviä kommentteja yrityksestäsi? Asia on varmasti usealla yrittäjällä mielessä. ”Mitä ihmiset puhuvat yrityksestäni?” ”Miten voin puolustaa tai korjata herjaavia kirjoituksia, jotka voivat olla haitallisia yritykseni liiketoiminnalle?”

Nykyään tämä asia on vakava. Verkossa on niin paljon sisältöä, että mikään yritys ei voi manuaalisesti lukea kaikkea yritystä koskevaa kirjoittelua. Ongelmaan on olemassa ilmaisia koko verkkoa tarkkailevia ja pelkästään sosiaalista mediaa tarkkailevia (Google alerts, http://www.socialmention.com/, NutshellMail, Hyper Alerts ) ja kaupallisia ratkaisuja (Ampparit.com Witpik, SoMeMonitor ja lukuisia muita palveluita). Nämä palvelut hälyttävät esimerkiksi sähköpostilla kun haluttu termi ilmestyy jossakin seuratussa kohteessa. Näin voit reagoida nopeasti positiiviseen tai negatiiviseen palautteeseen.

Erittäin hyvä esimerkki nopeasta ja esimerkillisestä toiminnasta löytyi tänään Muropaketti.com – sivuston kommentoinnista, jonne Nokian edustaja tuli välittömästi korjaamaan kommenteissa esiintyneitä väitteitä. Toisaalta myös Muropaketti.com -palvelun ylläpito esitti heti perään myyntiviestin Nokian edustajalle, joka tässä kontekstissa on aika hauskaa ja toimivaa. (http://plaza.fi/muropaketti/taskumuro/nokia-irtisanoo-4000-joista-1400-suomessa)

Nokian edustaja Kärppänä paikalla

Miten negatiiviseen kirjoitteluun tulisi vastata? Lyhyesti: älä ainakaan sensuroi. Varsinkin sosiaalisessa mediassa tulisi pystyä vastaamaan kirjoitteluun todella nopeasti, jopa tuntien kuluessa kommentista. Toimi näin: selitä avoimesti oma kantasi, älä herjaa, ole rehellinen ja ymmärtäväinen. Tarkkaile kirjoituksesi seurauksia ja vastaa mahdollisiin jatko-kommentteihin yhtä ripeästi ja asiallisesti. Lisää ohjeita: http://www.problogger.net/archives/2011/04/25/10-ways-to-use-your-blog-to-manage-a-crisis/ (via Sidekick Media)

Ps. Meidän sosiaalisen median palveluihin kuuluu vakiona sosiaalisen median seurannan asentaminen ja ohjeistus – sosiaalista mediaa ei tarvitse seurata manuaalisesti ja orjallisesti, jos se ei tunnu luontevalta.Miten voit hallita verkossa leviäviä kommentteja yrityksestäsi? Asia on varmasti usealla yrittäjällä mielessä. ”Mitä ihmiset puhuvat yrityksestäni?” ”Miten voin puolustaa tai korjata herjaavia kirjoituksia, jotka voivat olla haitallisia yritykseni liiketoiminnalle?”

Nykyään tämä asia on vakava. Verkossa on niin paljon sisältöä, että mikään yritys ei voi manuaalisesti lukea kaikkea yritystä koskevaa kirjoittelua. Ongelmaan on olemassa ilmaisia koko verkkoa tarkkailevia ja pelkästään sosiaalista mediaa tarkkailevia (Google alerts, http://www.socialmention.com/, NutshellMail, Hyper Alerts ) ja kaupallisia ratkaisuja (Ampparit.com Witpik, SoMeMonitor ja lukuisia muita palveluita). Nämä palvelut hälyttävät esimerkiksi sähköpostilla kun haluttu termi ilmestyy jossakin seuratussa kohteessa. Näin voit reagoida nopeasti positiiviseen tai negatiiviseen palautteeseen.

Erittäin hyvä esimerkki nopeasta ja esimerkillisestä toiminnasta löytyi tänään Muropaketti.com – sivuston kommentoinnista, jonne Nokian edustaja tuli välittömästi korjaamaan kommenteissa esiintyneitä väitteitä. Toisaalta myös Muropaketti.com -palvelun ylläpito esitti heti perään myyntiviestin Nokian edustajalle, joka tässä kontekstissa on aika hauskaa ja toimivaa. (http://plaza.fi/muropaketti/taskumuro/nokia-irtisanoo-4000-joista-1400-suomessa)

Miten negatiiviseen kirjoitteluun tulisi vastata? Lyhyesti: älä ainakaan sensuroi. Varsinkin sosiaalisessa mediassa tulisi pystyä vastaamaan kirjoitteluun todella nopeasti, jopa tuntien kuluessa kommentista. Toimi näin: selitä avoimesti oma kantasi, älä herjaa, ole rehellinen ja ymmärtäväinen. Tarkkaile kirjoituksesi seurauksia ja vastaa mahdollisiin jatko-kommentteihin yhtä ripeästi ja asiallisesti. Lisää ohjeita: http://www.problogger.net/archives/2011/04/25/10-ways-to-use-your-blog-to-manage-a-crisis/ (via Sidekick Media)

Ps. Meidän sosiaalisen median palveluihin kuuluu vakiona sosiaalisen median seurannan asentaminen ja ohjeistus – sosiaalista mediaa ei tarvitse seurata manuaalisesti ja orjallisesti, jos se ei tunnu luontevalta.

Julkaistu: 27.4.2011