Facebook Deals täydentää Suomessa ainakin FourSquaren tarjoamaa paikkasidonnaista mainontaa. Joko kohta Suomessakin voidaan puhua paikkasidonnaisen mainonnan arkipäiväistymisestä? Paikka-, sijainti- tai geososiaalinen markkinointi jakaa varmasti mielipiteitä. Muistan Nokian puhuneen paikkakohtaisista sms-mainoksista jo kymmenen vuotta sitten. Todellisuudessa paikkakohtaista mainontaa hyödynnetään, ainakin Suomessa vielä todella vähän. Rajoittavina tekijöinä ovat olleet tarvittavan ja luotettavan tekniikan puuttuminen ja tietysti tietoturva. Myös käyttäjien yksityisyys on olennainen asia. Mielestäni käyttäjän täytyy haluta itse saada tarjouksia, eikä tarjouksia voi ampua päin käyttäjää ilman lupaa.
FourSquaressa ainakin Hesburger ja Subway on tarjonnut alennuksia ohjelman avulla sisäänkirjautuneille käyttäjille. FourSquaren käyttäjiä on globaalisti noin kymmenen miljoonaa. Facebookilla käyttäjiä on yksinomaan Suomessa noin kaksi miljoonaa. Facebook Deals toimii käytännössä samalla tavalla kuin FourSquaren paikkatarjoukset. Tieto tarjouksesta tulee älypuhelimen näytölle, kun asiakas on kaupan lähettyvillä ja merkkaa itsensä paikkaan (check-in). Facebook Dealsin voi testata Suomessa Gigantin, K-citymarket-ketjun, Elisa Shopit myymälöiden ja Suomen McDonalsin tiloissa.
Tarkemmat ohjeet Facebook Dealsin käytöstä löydät kätevästi K-citymarketin Facebook sivuilta. Alla esimerkkiä FourSquaresta.
Julkaistu: 25.11.2011