ebrandin allekirjoittanut, Manu ja Juha vierailivat Mainostajan Foorumin Ole Tässä -tapahtumassa viimeviikon torstaina. Paikalla oli huhujen mukaan reilut 150 mainonnan ja markkinoinnin ammattilaista tai muuten alasta kiinnostunutta. Puhujina toimivat Roope Mokka Demos Helsingistä ja Ville Heijari Roviolta. Varsinkin Roope Mokan puheenvuoro tulevaisuuden kuluttajuudesta oli todella mielenkiintoinen. Tärkeitä teesejä tulevaisuudessa tulee olemaan Mokan mukaan neljä. Näistä mielenkiintoisin teesi oli vertaisuus. Mielenkiintoista aiheista tekee sen hyödyntäminen mainonnassa ja markkinoinnissa. Vertaisuuden luulisi toimivan erityisen hyvin Suomentapaisessa maassa, missä naapuriin saapunut uusi mersu saa aikaan ylitsepääsemätöntä kateutta.
Vertaisuutta esiteltiin muutamalla näppärällä esimerkillä. Ihmisten käyttäytymistä ollaan saatu muutettua tutkimuksissa erilaisilla ärsykkeillä. Esimerkiksi vetoamalla ihmisiä kuluttamaan sähköä vähemmän energiatehokkuuden nimissä, saatiin vain vähäisiä muutoksia ihmisten käyttäytymisessä. Toinen ääripää oli kertoa, että kyseinen kuluttaja käyttää sähköä alueen keskiarvoa vähemmän, tällöin kuluttajat usein jopa lisäsivät sähkön käyttöä! Ihmiset haluvat kuulua joukkoon, suurin osa ihmisistä ei halua erottautua. Tämän vuoksi vertaisuus on erittäin tärkeää, ja sitä pitäisi osata hyödyntää. Tiesitkö muuten, että työkaverisi on jo voinut lukea tämän blogitekstin?
Ville Heijarin puheenvuoro oli, no, täynnä Roviota ja niitä söpöjä vihaisia lintuja. Toivottavasti ilmiö kestää. Heijarin mukaan Angry Birds rakentui alusta alkaen täysin hahmojen ympärille. Angry Birdsiä on myös heti käsitelty brändinä, ei pelkkänä pelinä. Nykyisin tuotekavalkaadi alkaakin olemaan aika huikea; pelit, sarjakuvat, animaatiot, pehmolelut ja reaalimaailman installaatiot kertovat Angry Birdsin olevan paljon enemmän kuin pelkkä yksinkertainen fysiikkaan perustava puzzle-peli. Yleisö esitti useita kysymyksiä, joissa kyseltiin, mitä Angry Birdsin jälkeen tapahtuu. Kuinka kauan tämä ilmiö voi kestää? Heijarin mukaan Roviolla on useita eri projekteja suunnitteilla. Tämän lisäksi Rovio alkaa todennäköisesti kustantamaan ja julkaisemaan muiden valmistajien pelejä. Julkaisijaksi siirtyminen vaikuttaa kyllä järkevältä ratkaisulta, nimeä alkaa kuitenkin sen verran jo olemaan. Ehkä meillä on käsissä se paljon odotettu uusi Nokia, katsotaan.
Itse tapahtuma oli hyvin järjestetty. Tapahtuma alkoi aamupalalla ja päättyi Vetovoima-palkinnon ja Vuoden nuoren suunnittelijan palkitsemiseen. Tämän lisäksi palkittiin Oulun kauppakamarin puolesta ensimmäistä kertaa kaksi vuoden Start-Up yritystä, jotka olivat valohoitoa tarjoileva Valkee ja tehokkaaseen ohjelmistokehitykseen panostava Codemate. Kiitoksia Mainostajan Foorumille ja vetovastuussa olleille mainostoimistoille. Erityiskiitos Työmaalle joka meidätkin paikanpäälle kutsui, kuinkas muutenkaan kuin Twitterissä. Ainiin, Twitterin käyttö paikanpäällä oli valitettavan vähäistä, #oletassa ei tarjonnut hirveästi kommentteja. No, ehkä ensi vuonna.
Julkaistu: 18.11.2011